Rasta din hund väl innan besöket, både så att den har fått toalett gjord och så att den har fått motion, då den kommer behöva stå stilla en längre tid. Kamma gärna igenom pälsen noga, speciellt om ni önskar ha en lite längre frisyrklippning.
Informera oss i förväg om hunden har rädsla eller aggression vid pälsvårdshantering. Detta kan betyda att vi behöver boka in extra tid eller dela upp besöket på två gånger. På Tasston arbetar vi efter fear-free-metoder och vi hjälper er gärna med handledning, tips eller att bygga ett träningsprogram så att vi kan jobba på detta tillsammans.
Informera oss i förväg om hunden har eventuell foderallergi, sjukdom eller ledproblem.
Viktigt! Kolla igenom hunden så att den ej har löss/loppor eller annan smittsam ohyra – har den detta så är den tyvärr ej välkommen. Samma sak gäller vid kennelhosta. Då får ni boka om tiden och komma tillbaka när hunden är frisk.
Maila, ring eller använd bokningssystemet för tidsbokning – Varmt välkomna!
Hur går ett besök till?
Du bokar din tid på www.boka.se/tasston. Du får därefter en bekräftelse på bokningen samt en påminnelse några dagar innan din bokade tid. Hunden lämnas in på inbokad tid, ej tidigare (om ej annat har bestämts efter överenskommelse). Observera att vi ej kan sia i förväg om tidsåtgång. Ett besök tar vanligtvis 2-3 timmar. Vi stressar inte med hundarna utan sms:ar eller ringer dig ca 30 minuter innan hunden är färdig och kan hämtas.
Får man sitta med under behandling?
Tasston är en öppen liten salong/butik. Som ägare får du (om det önskas & hunden verkar lugn med detta) sitta kvar i vänthörnan under besöket. Det du bör ha i åtanke dock är att majoriteten av hundarna tycker att det är jobbigare att ha med ägaren under besöket. Det brukar bli mest avslappnat och mysigt ifall du som ägare åker iväg under behandlingstiden.
Min tik har börjat löpa. Kan jag komma på inbokad tid ändå?
Då tikar som löper kan vara extra känsliga samt ha en större infektionsrisk, är vår rekommendation att du bokar om tiden. Men här ligger det yttersta ansvaret på dig som ägare. Vet du med dig sedan tidigare att din tik mår bra under löp och är van att klippas även under löp, så är det okej. Meddela oss alltid i förväg ifall din tik har börjat löpa.
Min hund är tovig. Har ni endå möjlighet att klippa hunden?
Absolut, vi tar även emot toviga hundar. Däremot – om din hund kommer in med tovor, så räkna med att den blir kortklippt. På Tasston gör vi inga större tovutredningar, då detta är smärtsamt för hunden. Då är det snällast mot hunden att klippa under tovorna - det blir kort & snaggat - så får man som hundägare "börja om" med pälsvården. Vi tänker "humanity before vanity". Pälsen växer ut. Vi lämnar självklart råd och tips om vilka pälsvårdsverktyg som passar just din hund samt visar borsteknik – och vid nästa besök så brukar det gå bättre att göra önskad frisyr.
Vilka betalningsmetoder tar ni?
Vi tar betalning med kort (izettle som accepterar de flesta kortbolag) eller Swish. Vi hanterar inte kontanter.
Har ni någon annan fundering? Maila oss på info@tasston.se.